Autorem motta , które przeczytaliśmy w jednym z pomieszczeń bloku nr 4 , jest George Santayana.
14 listopada uczniowie klas drugich i trzecich zwiedzali Państwowe Muzeum Auschwitz – Birkenau w Oświęcimiu. Muzeum utworzone w 1947staraniem byłych więźniów KL Auschwitzw celu zachowania „po wsze czasy” pozostałości po byłym niemieckim nazistowskim obozie koncentracyjnym i zagłady Auschwitz-Birkenau.
Na Muzeum składają się głównie dwie wielkie części byłego kompleksu obozowego:Auschwitz I StammlageriAuschwitz II Birkenau, wraz z ponad 150 obiektami budowlanymi, ok. 300 ruinami, autentycznymi drogami, rampą, ogrodzeniami, a także archiwalia, które przetrwały ewakuację obozu oraz zbiór ponad stu tysięcy obiektów ruchomych (m.in. walizki, buty i przedmioty codziennego użytku, pasiaki i przedmioty więźniarskie, a także przedmioty pochodzenia esesmańskiego).
Obóz Auschwitz stał się dla świata symbolem terroru, ludobójstwa i Szoa.
Choć w nazwie Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu występuje słowo „muzeum”, to jest ono przede wszystkim Miejscem Pamięci ofiar jednej z największej zbrodni w dziejach ludzkości. Od zamknięcia historii obozu Auschwitz upłynęło kilkadziesiąt lat, jednak jej konsekwencje wciąż zmuszają człowieka do szukania odpowiedzi na pytania:
-
dlaczego do tego doszło?
-
dlaczego to było możliwe?
-
dlaczego człowiek zdolny jest popełniać tak straszne zbrodnie – indywidualnie i zbiorowo?
-
dlaczego do zbrodni i ludobójstwa dochodzi we współczesnym świecie?
-
dlaczego to, co tu się wydarzyło, jest wciąż ważne dla kolejnych pokoleń?
Słuchając opowieści przewodnika o tym miejscu wielu uczniów zadało sobie przynajmniej jedno z tych pytań. Wszyscy byli przejęci ogromem bólu, cierpień, rozpaczy i smutku jakiego doznały ofiary tego miejsca.
Wszyscy byli zgodni co do tego, ze pamięć o tym miejscu jest obowiązkiem każdego, że pamięci o tym miejscu nie można wymazać.
W. Majewski